Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Zobacz także

Ludzie projektu

Agnieszka Wojciechowska-Sej – kierownik projektu

historyczka sztuki i podyplomowa pedagog, edukatorka. Od 2008 roku pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi w Dziale Edukacji. Programuje i realizuje działania edukacyjne adresowane do wszystkich grup wiekowych. Szczególnym obszarem zainteresowania są niestandardowe wykłady na banalne tematy. Wierzy, że żeby poznać i zrozumieć sztukę aktualną dobrze jest mieć solidne podstawy i nie pogardzać włoskim odrodzeniem. Interesuje ją reakcja widza, słuchacza, odbiorcy sztuki nowoczesnej, załamuje upadający poziom wiedzy i zainteresowań kulturą. Jest opiekunem merytorycznym Konkursu Wiedzy o Sztuce adresowanego do uczniów gimnazjów w województwie łódzkim i jurorem Olimpiady Artystycznej. Swoją pasją do sztuki zaraża trzy córki, które spektakularnie rozpoznają neoplastyczny wzór na opakowaniu chusteczek w markecie.

 

ZESPÓŁ DS. EDUKACJI KULTUROWEJ

dr Leszek Karczewski – kierownik zespołu
Teoretyk i praktyk edukacji. Doktor nauk humanistycznych, teoretyk literatury i teatru. Adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi. Autor prac poświęconych teorii podmiotowości, teorii interpretacji i edukacji muzealnej, inspirowanych filozofią amerykańskiego pragmatyzmu. Pomysłodawca i realizator „Kulturanka”, programu o sztuce współczesnej skierowanego do najmłodszych (dla TVP Kultura), nagrodzonego w XXXIII konkursie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2012 w kategorii Przedsięwzięcia Edukacyjne. Kurator akcji społeczno-artystycznych, m.in. „Galerii Dżinsów”, „WIKIzeum” i „ms3 Re:akcja” (nominowanej do nagrody Sybilla 2009). Członek Rady Programowej Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Laureat m.in. honorowej odznaki Zasłużony dla Kultury Polskiej. Nauczyciel jogi.

dr Barbara Kaczorowska
artystka, i edukatorka. W 2010 uzyskała doktorat w dziedzinie sztuk plastycznych, dyscyplina: sztuki piękne na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie pracuje jako wykładowca. Od 2010 roku pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi w Dziale Edukacji współtworząc i realizując zamierzenia edukacyjne placówki, które daleko wykraczają poza standardowo rozumianą lekcję muzealną.
Zajmuje się sztuką książki, obiektem, performance, akcjami, nowymi mediami. Swoje zainteresowania artystyczne lokuje na granicy sztuki i edukacji. Jest autorką wielu projektów, warsztatów artystyczno-edukacyjnych, przedsięwzięć mix- i intermedialnych, współautorką i współprowadzącą program o sztuce współczesnej „Kulturanek” (reż. A. Frątczak) – TVP Kultura. Szczególny akcent kładzie na żywy i autentyczny kontakt z odbiorcami, za idealną uznając sytuację kiedy są oni sprowokowani do współtworzenia.

Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Artystka, podyplomowa pedagog specjalna, edukatorka. Od 2010 roku pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi w Dziale Edukacji tworząc różne działania edukacyjne (warsztaty, wykłady, oprowadzenia) dla osób w każdym wieku. Prowadzi wojewódzki konkurs interdyscyplinarny Do czterech razy sztuka! łączący zainteresowania i wiedzę z zakresu literatury, historii i wiedzy o sztuce XX i XXI wieku. Pomysłodawczyni cyklu zajęć dla dzieci Kwadratowa Szkoła, w ramach którego inspiracja przedmiotami szkolnymi wraz z pomocami naukowymi, jakim są dzieła sztuki, stają się punktem wyjścia do działań warsztatowych. Tworzy audiodeskrypcje dzieł sztuki współczesnej dla osób Niewidomych, a także warsztaty dla osób z dysfunkcją wzroku i słuchu. Koordynuje cykliczne wydarzenie Dzień Wolnej Sztuki poszerzając je o audiodeskrycje dzieł biorących udział w akcji. W swojej twórczości artystycznej zajmuje się sztuką włókna (tkaniny, obiekty, instalacje), ale także collage jest jednym z jej ulubionych środków wyrazu.

Maja Pawlikowska
Edukator muzealny, filolog, czynna scenografka filmowa, telewizyjna i teatralna. Realizatorka projektów społecznościowych, szczególnie we współpracy z środowiskami osób wykluczonych społecznie i ekonomicznie (m.in. w zamkniętym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 5 w Łodzi). Współautorka nowatorskiej publikacji ośmielającej do tworzenia i kontaktu ze sztuką „Książka do zobaczenia” ( wyd. 2015).

Małgorzata Wiktorko
Studiowała muzealnictwo, kulturoznawstwo i polonistykę. Pracuje w Dziale Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi. Prowadzi wykłady dla licealistów, studentów i Uniwersytetu III Wieku. Jest prezesem Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki w Łodzi i Sekretarzem Naukowym Komitetu Okręgowego Olimpiady Artystycznej z historii sztuki dla licealistów. Opublikowała kilka tekstów o edukacji muzealnej (m. in. : Komparatystyczne aspekty edukacji w Muzeum Sztuki w Łodzi , „Kultura i Wychowanie” 7/2014, s.163-170). Otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej i w 2014 tytuł Kreatora Kompetencji Społecznych przyznany przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

Marta Wlazeł 
historyczka sztuki i edukatorka. W Dziale Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi pracuje od 2003 roku. Program edukacyjny realizuje we wszystkich grupach wiekowych, choć jest wielbicielką najmłodszych gości muzealnych. Prowadzi wykłady, warsztaty i oprowadzania. Podczas  zwiedzania muzeum wydobywa wiedzę o sztuce z największych sceptyków. Zwolenniczka aktywnego doświadczania sztuki. Kibicuje gimnazjalistom jako jurorka Konkursu Wiedzy o Sztuce i licealistom jako członkini  komisji Olimpiady Artystycznej.

 

ZESPÓŁ DS. SIECIOWANIA I BADAŃ

Maciej Cholewiński
Ukończył socjologię na Uniwersytecie Łódzkim. Od 1990 publikuje teksty poświęcone sztuce. Drukował m.in. w „Wiadomościami Dnia”, „Gazecie Wyborczej”, „Kalejdoskopie”, „Opcjach”, „Arteonie”, „Arytmii”, „Obiegu”, „Artluku” oraz w katalogach i opracowaniach m.in. „Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2ooo”, „Sztuka i Dokumentacja”, „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm”. Autor książek, których tematyka inspirowana jest wielokulturową historią Łodzi, a także wystaw łączących ze sobą tak pozornie odległe od siebie tematy jak pejzaż miejski, historia, sztuka i futbol. Kurator wystaw m.in. Czyszczenie Dywanów, Muzeum Sztuki w Łodzi (2011), Przeciw, obok, pomimo. „Artystyczna opozycja” w Łodzi lat 70. i 80. XX wieku, Dom Literatury w Łodzi (2013/14), Teoria Widzewa czyli Widzew chodzi do muzeum, Muzeum Sztuki w Łodzi (2o13). Uczestnik m.in. Łódź Biennale w Łodzi (2010), Euroart 2012 w Łodzi (2012), Galeria Wschodnia na dworcu w Warszawie (2012), Dzieci Bałut w Łodzi (2011). Od 2003 roku pracuje w Dziale Dokumentacji Naukowej Muzeum Sztuki w Łodzi.

Aleksandra Dudek
Magister historii sztuki, asystent w sekcji edukacji Muzeum Pałac Herbsta (oddział Muzeum Sztuki w Łodzi), rodowita łodzianka. Amatorsko interesuje się fotografią.

Zofia Snelewska-Stempień
Doktorantka w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu  Łódzkiego (rozprawa „Cyrk pod skrzydłami władzy ludowej. Dzieje polskiej sztuki cyrkowej w latach 1944-1991”). Absolwentka studiów kulturoznawczych i filologii romańskiej. Autorka artykułów publikowanych w czasopismach „Edukacja Humanistyczna”, „Kultura i Wychowanie”, „Tygiel Kultury” i monografiach oraz recenzji teatralnych. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się cyrk polski i światowy, sztuka ulicy, teatr w przestrzeni publicznej. Pracuje w Dziale Dokumentacji Naukowej Muzeum Sztuki w Łodzi.

Justyna Wojciechowska - koordynator ds.realizacji przedsięwzięć

Z wykształcenia grafik komputerowy z zamiłowania fotograf. Zrealizowała projekty fotograficzne między innymi dla: Teatru Wielkiego w Łodzi, Muzeum w Łowiczu oraz gminy Strzelce Opolskie, gminy Bytów, gminy Żukowo, powiatu Mińsk Mazowiecki.  Współpracowała przy realizacji projektów promocyjnych: restauracji, hotelów oraz portali internetowych.

 

WSPÓŁPRACA NAUKOWA

Dr hab. Roman Batko, Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego
Doktor habilitowany nauk humanistycznych w dziedzinie zarządzania, adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek Komisji Zarządzania Kulturą i Mediami Polskiej Akademii Umiejętności, a także Arts, Aesthetics, Creativity and Organization Research Network.
Prowadzi badania w humanistycznym nurcie w zarządzaniu, interesują go filozoficzne, etyczne i estetyczne aspekty organizacji, a także zagadnienia związane z tzw. organizacją przyszłości. W ramach Koalicji Kultury opracuje założenia programu badawczego, wskaże najwłaściwsze narzędzia i opracuje rekomendacje na podstawie corocznych raportów z badań jakościowych i ilościowych. Wyniki tych prac posłużyć mają opracowaniu systemu certyfikacji w zakresie edukacji kulturowej.

Dr hab. Tomasz Ferenc, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego
Dr hab. Tomasz Ferenc jest pracownikiem Katedry Socjologii Sztuki UŁ, wykładowcą w łódzkiej PWSFTviT. Jego zainteresowania koncentrują się na szeroko rozumianych badaniach kultury wizualnej oraz na problematyce emigracyjnej. Autor książek: Fotografia. Dyletanci, amatorzy i artyści (2004), Artysta jako Obcy. Socjologiczne studium polskich artystów na emigracji (2012), Dennis. Biographical story of an American (2014). Ta ostatnia jest częścią multimedialnego projektu, którego źródła tkwią głęboko w antropologicznej koncepcji spotkania: spotkania dwojga ludzi, dwóch kultur, odmiennych doświadczeń. W ramach Koalicji kultury objął opieką naukową pracę badawczą naszego zespołu zbierającego dane dla potrzeb diagnozy stanu edukacji kulturowej w regionie. Wspólnie przeprowadzimy, między innymi, wywiady z ekspertami w dziedzinie edukacji kulturowej.


wróć do strony głównej
dołącz do koalicji

Najbliższe wydarzenia